Wat zijn jouw behoeftes eigenlijk?

Door Claudia Schildt

1. Wat zijn jouw behoeftes eigenlijk

Iedereen heeft behoeftes; lichamelijke en geestelijke behoeftes. Van de behoefte aan een lekker ijsje op een warme dag tot de behoefte aan rust na een hectische dag thuis tot je geliefd en gewaardeerd voelen. We kennen de behoefte pyramide van Maslov waarin de behoeftes deels hiërarchisch gerangschikt zijn. In dit artikel wil ik je graag meenemen in de Human Givens benadering waarin alle behoeftes naast elkaar aanwezig zijn.

De emotionele behoeftes

Deze benadering onderscheidt 9 universele emotionele behoeftes.
Je hebt vast zo’n collega die veel behoefte heeft aan erkenning; dat podium willen hebben voor die gave deal. Terwijl jij een mailtje met een duimpje van je manager ook prima vindt. Beide prima, zolang je maar eerlijk bent naar jezelf toe over wat je nodig hebt. Jíj bent de enige die dat kan bepalen. De invulling van de behoefte verschilt dus per persoon. Als ze allemaal voldoende vervuld zijn in je werksetting, ben je een werkgelukkige medewerker. Hoera!

En dit zijn ze

1. Aandacht: focus, flow, luisteren, vragen stellen, (niet) gezien worden

krijg ik genoeg aandacht van m’n manager? Geef ik genoeg aandacht aan collega’s, aan klanten ? Ben ik écht betrokken? Ga ik ergens helemaal in op?

2. Veiligheid: kwetsbaar opstellen, risico’s nemen, ongewenst gedrag, comfort zone

Voel ik me veilig, op m’n gemak? Zit ik in m’n comfortzone? Durf ik me uit te spreken in een meeting? Kan ik kritisch zijn? 

3. Controle & autonomie: vrijheid, verantwoordelijkheid, keuzes maken, sturen

krijg ik teveel of juist te weinig verantwoordelijkheid? Heb ik voldoende vrijheid in wat ik doe? Kan ik loslaten? Ben ik (te) perfectionistisch?

4. Onderdeel van een gemeenschap: team, feestjes, sociaal contact, alleen

Herken ik mijzelf in de (kernwaarde van de) organisatie? In m’n team, in de organisatie? Heb ik contact met anderen?

5. Privacy: Kan ik tijd nemen voor mijn eigen werk? Ben ik alleen of eenzaam?

6. Prestatie & succes: verveling, vaardig, resultaatgericht, geslaagd, trots

Waar ben ik goed in, zet ik dat ook in? Wat heb ik bereikt? Doe ik het goed? Ben ik trots op wat ik doe?

7. Emotionele verbondenheid: vriendschap, zorg, (zelf) acceptatie

Ben ik afhankelijk? Accepteer ik mijzelf? Accepteer ik mijn collega’s? Durf ik kwetsbaar te zijn?

8. Betekenis & uitdaging: zingeving, voldoening, motivatie, saai, groei, doel, ontwikkeling

Kan ik me ontwikkelen? Heb ik een duidelijk doel? Motiveert het werk me? Krijg ik er voldoening uit? Draag ik echt iets bij?

9. Waardering & erkenning: status, respect, waardevol, beloning, reputatie

Word ik erkend? Word ik serieus genomen? Voel ik me waardevol? Is mijn beloning voldoende? Waardeer en erken ik anderen voldoende?

Ga eens na bij jezelf…

Word jij in al deze behoeftes voldoende voorzien op je werk? Het zijn de behoeftes die structureel slecht of nauwelijks worden voorzien waarin het gevaar schuilt. Die kosten energie waardoor jij uit balans raakt en je minder werkgeluk ervaart. Als alles in balans is, voel jij je fit, vol energie en bevlogen. Je bent dan veerkrachtig en kan een drukke periode of wat gedoe met je puber thuis prima aan.

Als het niet zo lekker gaat, zou je eens kunnen kijken of je aan de hand van deze 9 emotionele behoeftes beter kunt bepalen waar de onrust of frustratie zit.

De oplossing

Als er in een behoefte structureel niet wordt voorzien, heb ik voor jou niet de oplossing. Was het maar zo’n feest. Maar er is grote kans dat jij die (deels) zelf hebt. Want naast emotionele behoeftes, zijn we gelukkig ook uitgerust met mentale middelen om je helpen om in je behoeftes te voorzien. Hoe handig is dat?

Wat er in jouw toolkit zit, zijn emoties, associëren, rationeel denken, verbeelding, geheugen, empathie, zelfinzicht en communiceren.

Denk eens na hoe 1 of meer van die mentale middelen jou misschien kan helpen om meer te voorzien in je behoeftes. Kan ik bijvoorbeeld meer controle op mijn workload krijgen door meer rationeel te denken en een planning te maken? Door met een empathische blik te kijken en met interesse te luisteren voel je je veel sneller verbonden met mensen. Zelfs met die IT collega waar je in eerste instantie weinig mee gemeen lijkt te hebben.

En heel vaak is communicatie al een goede start. Spreek uit waar jij behoefte aan hebt. Ik ben niet helderziend maar ik weet vrij zeker dat jouw manager maar ook je collega’s geen gedachte kunnen lezen. Als jij hebt ontdekt welke behoeftes er nog niet voldoende worden ingevuld, ga er eens over in gesprek! Spannend om je zo kwetsbaar op te stellen maar uiteindelijk levert het je zeker iets op.

× Hoe kan ik je helpen?